100
Kaianlegg i Skibotn i Lyngen i Troms. Fotografiet er tilsynelatende tatt i overgangsfasen mellom vinter og vår. Det ligger en en båt på hver side av kaia, og litt lengre ute ligger tre litt mindre farkoster for anker. På land ser vi en del kjørekarer med hester og sleder. Ifølge teksten på det kartotekkortet fra den statlige skogetatens fotosamling som dette fotografiet er hentet fra foregikk det lossing av krigsmateriell som skulle transporteres via Finland til Russland (se fanene «Tittel» og «Andre opplysninger»). Da dette fotografiet ble tatt, i 1916, var Finland under russisk herredømme. Slik hadde det vært siden 1811, men motstanden mot dette regimet ble stadig tydeligere etter at russerne strammet grepet om Finland omkring 1900. Finland var ikke direkte involvert i 1. verdenskrig, men det russiske militære nærværet var tungt. Året etter at dette fotografiet ble tatt kom som kjent revolusjonen i Russland, noe som gjorde det mulig for finnene å erklære sin sjølstendighet og få aksept for dette ved årsskiftet 1917-1918. I 1916 var havnene i Skibotn i Troms og i Kirkenes i Øst-Finnmark lossesteder for varer som skulle sendes østover med hesteskyss på snøføre. Hva slags varer det dreide seg om var det lite åpenhet om, men mange mente å vite at det var ammunisjon og geværer som skulle brukes i militær strid. Det var stor mangel på lasskjørere, og et transportkontor i Skibotn lokket med en godtgjørelse på 48 kroner, som i 1916 var et betydelig beløp, for å frakte 1 000 kilo de tre milene opp til Helligskogen ved den finske grensa. Rekrutteringa av kjørekarer med hest og slede gikk likevel tregt, for det gikk rykter om alvorlige smittsomme hestesjukdommer i dette miljøet. Disse ryktene – og forsøk på å dementere dem – ble spredd gjennom aviser landet rundt. Det store transportbehovet illustreres av følgende notis, som sto i riksavisa Aftenposten 13. oktober 1916: «Varentransporten Skibotn-Finland gjenoptages til vinteren. Svære barakker bygges. 1800 heste leiet. Specialtelegram til «Aftenposten». Tromsø 13de oktober. Den ivaar afbrudte varetransport fra Skibotn til Finland skal nu gjenoptages i betydelig større udstrækning end før. Paa Skibotn skal der bygges svære barakker for folk og heste, og det berettes, at der allerede er dels indkjøbt, dels leiet ca. 1 800 finske heste til øiemedet. Nogen trafik vil der dog ikke blive, før de store grænsevande fryser ordentlig til.» Avisa «Folkets Krav – Organ for bonde, fisker og arbeider – samt Nordnorges interesser» – hadde et annet fokus. Denne avisa uttrykte sterk uro for den situasjonen krigen skapte i denne delen av landet (lørdag 29. april 1916): «Hvilken betryggelse har saa den norske næringsdrivende i disse bedrifter? Ingen. Vore statsmyndigheter og vore stedlige autoriteter blader i sine folianter, ansøker om pensioner og dyrtidstillæg, paalægger skatter og avgifter, utsteder forbudslove i øst og vest og bevilger penge og atter penge til maalseminar, maalkurser paa riks- og landsmaal – og lar Nordnorges for nationen uerstattelige interesser og værdier seile sin egen sjø. Akkurat som de lar Rusland og England optræ i Skibotn og Sydvaranger, som om de eide hele landskaperne der omkring. Folket hernord forlanger en forandring. Vi forlanger, at det norske flagg skal værne om os paa ishavsøerne, i hele Nordishavet og langs vor lange kyst, saa bedriften kan drives betryggende. Og flagget skal vaie fra marinens flaate hernord. Vaar flaate maa allikevel ha øvelse og bedre, nyttigere og mere paakrævet øvelse kan vor flaate ikke faa end at patruljere langs Nordnorges kyst og over hele Ishavets omraade, der norske interesser er representeret.»
Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo