• Vintermotiv fra snødekt landskap i Målselv med glissen furuskog.  Sentralt i bildet ser vi ei furu med en stamme som ikke er helt rettvokst, og med ei krone hvor svært lite av baret er inntakt.  Skogkonsulenten fra Landbruksdepartementet som tok dette fotografiet konstaterte at den sterkt reduserte barmassen skyldtes storfuglbeite.  Noe av «sølet» eller «spillet» fra dette beitet befinner seg på snøen under furua.  Der står det også en skiløper, kledd i nikkersbukser, mørk dressjakke og skyggelue.  Framfor føttene hans snuser en mørk hund ivrig på det den finner på snøflata.

Det er rimelig å anta at så omfattende beiting på treets assimilasjonsapparat må ha redusert vekstkraften og vitaliteten betydelig.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Rusten statsskog i Målselv. Furu beitet av storfugl, se baravfallet under treet.»