• Kystlandskap, fotografert fra båt i 1921. Inne på land ser vi i hvert fall to forholdsvis store kvitmalte bygninger, den ene omgitt av noen mindre hus.  Den kvite bygningen til høyre i bildet er Trondenes kirke, mens den kvite bygningen til venstre er Trondarnes frilynte folkehøgskule.  Folkehøgskolebygningen, som arkitektonisk sett skal ha vært inspirert av kirka, ble ødelagt av brann i 1946.  I bakgrunnen rager en fjellkjede med markante topper mot himmelen.

På kartotekkortet fra den statlige skogetaten heter det at dette er «Ibbestad kirke med Andorra i bakgrunnen» (jfr. tittelrubrikk), men lokalkjente folk benekter at dette er Ibestad kirke i Troms.  «Andorra» kan være en sørnorsk forvanskning av øynavnet «Andørja».  Der er det ei kirke med samme navn som øya, som ligger på Engeneset ut mot Vågsfjorden.  Også denne stedsbestemmelsen trakk lokalkjente i tvil.  Med bistand fra Tor-Ketil Krokmyrdal har museet fått et hint om at motivet viser Trondenes kirke med Grytøya (den gang i Trondenes kommune, nå i Harstad kommune).  Også Jorunn M. Berg har gitt museet tilbakemelding om at hun mener at dette må være Trondenes kirke med Grytøyfjellene i bakgrunnen.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«Ibbestad kirke med Andorra i bakgrunnen.»

1 comment

• Dette er ikke Ibestad kirke men Trondenes kirke ved Harstad. Den store bygningen litt til venstre for kirka er Trondarnes folkehøgskole.