• Bjørkeskog i Helvetsdalen på Senja i Troms etter angrep av fjellbjørkemåler (Epirrita autumnata) i 1909, som på larvestadiet gikk under den folkelige betegnelsen «lauvmark». Fotografiet er tatt i et hellende myrsig med en bjørkeskog der de fleste trærne sto bladlause og tilsynelatende døde.  Fjellbjørkemåleren er en gråbrun sommerfuglart med et vingespenn på 25-40 millimeter.  Den finnes over hele Norge, men er mest utbredt i fjellbjørkeskogen.  Fjellbjørkemåleren flyr i lufta om høsten, men vanligvis om natta.  På dagtid sitter sommerfuglene vanligvis i ro i trærne, der de i liten grad legges merke til.  Livssyklusen er ettårig.  Fjellbjørkemålerhunnene legger 2-300 egg i løpet av høsten.  De plasseres, enkeltvis eller i små grupper, i sprekker i barken eller på greinene av bjørketrær.  Der overvintrer eggene, som har vist seg å ha høy toleranse for kulde.  De klekkes om våren, omtrent samtidig med at bjørkelauvet spretter.  I larvestadiet forsyner bjørkemåleren seg godt av nettopp lauvet, bjørkas assimilasjonsapparat.  I juni-juli "firer" larvene seg ned på bakken via en spinntråd.  Der spinner de seg en kokong, som de lever i på puppestadiet.  De ferdig utviklete sommerfuglene klekkes ut av slike kokonger i september.  Bestandene av fjellbjørkemålere går i bølger, i Nord-Norge ofte slik at skader av den typen vi ser på dette fotografiet opptrer med 8-10 års intervaller.
    Photo: Helgesen, Hilbert / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Helvedesdalen på Senjenøen. Resultatet av Løvmarkherjing på Bjerkeskog.»