• Staking av elvebåt oppover Reisaelva i Troms i 1915.  Fotografiet er tatt i et parti der elva rant bred og stille.  Båten stakes langs land av en kar som sto i stevnen med ei stang som han stakk ned mot elvebotnen på styrbord side.  Når stanga nådde et fast underlag skjøv han båten motstrøms, for deretter å gjenta samme bevegelsesmønster.  Mannen som stakte var kledd i mørke vadmelsbukser, kvit trøye med hette og sixpencelue.  Bak ham satt en mann med sixpencelue, antakelig skogforvalter Paul Sandbu.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

Staking av elvebåt oppover Reisaelva i Troms i 1915. Fotografiet er tatt i et parti der elva rant bred og stille. Båten stakes langs land av en kar som sto i stevnen med ei stang...