• Avskoget fjellterreng i den såkalte Dødesskogen i Målselv i Troms.  Fotografiet er tatt i svakt skrånende, lyngbevokst terreng der det står en del cirka meterhøye stubber etter bjørketrær.  Det var slik samene, som ikke hogg med økser, men med lange, tunge kniver, felte bjørkeskog.  En mann med svarte bukser, kvit skjorte og vidbremmet hatt sto ved en av stubbene da fotografiet ble tatt.  Fotografiet er tatt av skogplanter Hilbert Helgesen, som hjalp skogforvalter Ivar Ruden med å befare store utmarksområder i Troms på oppdrag fra skogdirektøren, som ville ha dokumentert eventuelle skader de svenske reindriftssamene som oppholdt seg i fylket sommerstid påførte skogen.  Rudens beskrivelse av forholdene i det området der dette fotografiet er tatt er gjengitt under fanen «Opplysninger».
    Photo: Helgesen, Hilbert / Anno Norsk skogmuseum

«Den svenske Rentrafiks Skade paa Skogen. Lappehugst og Avsnauinger i Dødesskogen, Målselven.»