• Vegetasjon i fjellterrening på Andsfjellet i Sør-Reisa i Troms, fotografert i 1909.  Bildet viser et skrånende fjellterreng der ei enslig bjørk og en litt høy bjørkestubbe stakk opp fra den ellers lave markvegetasjonen.  Helt til venstre i bildeflata gikk en mann, og bak ham skimtes en liten snøflekk som sommersola ennå ikke hadde smeltet i en forsenkning i terrenget.

Bildet er tatt av daværende skogforvalter Ivar Ruden, som sammen med skogvokter Hilbert Helgesen fikk i oppdrag fra skogdirektøren å «at fremkomme med en samlet fremstilling av de skade, som de svenske flytlapper og ren har voldt på skogen i Tromsø amt, samt i løpet av sommeren at foreta de i den anledning nødvendige befaringer».  Karene reiste på befaringer og hadde med seg kamera for å dokumentere det de anså for å være skader som var påført fjellskogen av samer som var svenske skatteborgere og deres reinflokker mens de nyttiggjorde seg sommerbeiter på norsk grunn.  En helt grunnleggende observasjon var at samene på disse beitevandringene orienterte seg mot bjørkeskogsebeltet oppunder tregrensa.  Ruden formulerte det slik: «Flytlappernes fordring til sinme liggeplasser er, at der fra disse skal være nær og bekvem adgang til deres behov forøvrig, nært til vand og mulig nogen oversigt over landskapet omkring.  Man finder vistnok at gjætere i forbifarten kan slaa op sine telt og at de under flytningen holde hvil eller kafferaster paa steder, hvor der kun findes vekst av ris; men egentlig sommerliggeplads – med opsætning av leirtelter og stabur og sammenlægning av ildsteder m. v. – velger de aldrig, der hvor det ikke findes bjerkeskog.»  Bjørkeskogen brukte samene først og fremst til brensel og til gjerder, rundt samlingsplasser der reinsimlene ble mjølket eller skilt på grunnlag av ulikt eierskap, og på steder der man ønsket å lede dyra i bestemte retninger.  Konsekvensen, mente Ruden, var at det øverste bjørkeskogsbeltet ble uthogd, noe som førte til økt klimabelastning på nedenforliggende skogområder og dermed også til synkende skoggrenser mot fjellet.  Enslige bjørketrær og høystubber, som vi ser på dette fotografiet ble ansett for å vitne om ei slik utvikling.  Studien av skogforholdene i de områdene der reinen vandret over riksgrensa for å finne sommerbeite var en del av et norsk-svensk oppgjør etter unionsoppløsningen i 1905.  I Norge ble de skogfaglige innleggene i denne striden ble formulert av forstkandidatene Ivar Ruden og Agnar Barth, mens den svenske holdningen ble underbygd av jägmästare Anders Holmgren.

Rudens beskrivelse av forholdene i området der dette fotografiet er tatt er gjengitt under fanen «opplysninger».
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

Vegetasjon i fjellterrening på Andsfjellet i Sør-Reisa i Troms, fotografert i 1909. Bildet viser et skrånende fjellterreng der ei enslig bjørk og en litt høy bjørkestubbe stakk op...