• Landskapsfotografi, tatt i Finnvikdalen på Kvaløya i daværende Tromsøysundet herred (fra 1964 Tromsø kommune).  Fotografiet viser et småkupert terreng med gras og vierkratt, samt enkelte snøflekker.  Fotografens poeng har vært at dette er et landskap der det tidligere vokste bjørkeskog, som er hogd i forbindelse med at svenske reindriftssamer har hatt tilhold her og avvirket alle trærne.  Konsekvensen ble i det stedlige klimaet at skogen tilsynelatende ikke hadde evne til å reproduseres.  En samisk aktivitet som fikk slike konsekvenser bekymret norske skogfunksjonærer.  Skogforvalter Ivar Rudens beskrivelse av forholdene i Finnvikdalen på den tida dette fotografiet ble tatt er gjengitt under fanen «Opplysninger».
    Photo: Helgesen, Hilbert / Anno Norsk skogmuseum

«Den svenske Rentrafiks Skade paa Skogen. Avskoget Trakt i Finvikdalen, Tromsøsundet.»