• Ildsted, fotografert på en forhenværende samisk leirplass i nærheten av Leinavatnet i Bardu i Troms.  Ildstedet består av halvstore steiner som er lagt i en ring omkring det punktet hvor bålet var.  Det er plassert på en grusrygg med lyngvegetasjon, i et landskap der skogen er borte.  Det var nettopp dette som var fotografens, Hilbert Helgesens poeng: De svenske reinsdriftssamene som oppholdt seg i Troms i sommerhalvåret anla leirplasser på slike steder, og brukte dem så lenge det var ved å hente innenfor en overkommelig radius.  Når terrenget omkring leirplassen var snauet, fant de seg en annen leirplass et sted der det var småskog å ta av.  Norske skogfunksjonærer mente at denne praksisen hadde en negativ innvirkning på vekstforholdene for skog i nedenforliggende terreng, og at samene ved sin avskoging i fjellbandet bidro til å senke skoggrensa.  Forstmannen Ivar Rudens beskrivelse av forholdene ved Leinavatnet, der dette fotografiet er tatt, er gjengitt under fanen «Opplysninger».
    Photo: Helgesen, Hilbert / Anno Norsk skogmuseum

«Den svenske Rentrafiks Skade paa Skogen. Gammelt Ildsted efter Leirplads ved Leinavand i Bardu.»