• Tømmeropplaget til statens sagbruk ved Elvenes i Sør-Varanger kommune i Finnmark, fotografert i 1922.  Vi ser (i forgrunnen) to menn som ser ut over ei vik der det lå tett i tett med innlensete furustokker, som tydeligvis var fløtet nedover Pasvikdalføret til Bøkfjorden, der det nevnte sagbruket lå i den sonen hvor ferskvann møtte saltvann.  Her lenset man inn fløtingstømmeret og lot det ligge lagret i vann, inntil det skulle opp på sagbruket på bakkekammen ovenfor for å bli videreforedlet til trelast.  Transporten fra den innlensete tømmerreservoaret opp til sagbruket ble besørget ved hjelp av en kjerrat, som vi ser i strandsona på dette fotografiet.

En kort, generell historikk om dette sagbruket finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Tømmeropplaget til statens sagbruk ved Elvenes i Sør-Varanger kommune i Finnmark, fotografert i 1922. Vi ser (i forgrunnen) to menn som ser ut over ei vik der det lå tett i tett m...