• To kvinner, som antakelig hadde forpleiningsarbeid på frakte- og passasjerskipet «Tordenskjold», fotografert ved rekka på fartøyet under seiling langs Finnmarkskysten i 1920.

Fotografiet er tatt på det kombinerte laste- og passasjerskipet Tordenskjold, som ble bygd for Nordenfjeldske Dampskibsselskab ved Trondhjems mekaniske Værksted i 1906.  Fartøyet skal ha kostet 348 000 kroner.  Det ble først satt i rutetrafikk på Hamburg, men fra omkring 1920 og framover skal Tordenskjold også ha gått som avløserskip i hurtigruteleia. Etter den norske kapitulasjonen i 1940 greide man å få fartøyet over til Storbritannia, der den inngikk i Nortrashjps flåte.  Etter krigen, fram til 1950, gikk den igjen som avløserskip i hurtigrutetrafikk. I 1951 ble Tordenskjold solgt til Belgia, der det gikk som "badeskip" noen sesonger før fartøyet ble kondemnert og opphogd i 1954.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«På Østhavet på vei til Sør-Varanger. Opvartningsdamene lufter sig.»