• Fra skogdirektør Ielstrups reise med Hurtigruta høsten 1921.  Fotografiet er tatt fra fordekket og bakover.  Over kledningen foran styrhuset ser vi hodene til losen og til fløtingsdirektør Johs. Johannesen, som var med skogdirektøren på denne befaringsreisa.  Under nevnte kledning ser vi tre koøyer, samt et ovalt skilt som forteller at fotografiet er tatt på det kombinerte laste- og passasjerskipet Tordenskjold, som ble bygd for Nordenfjeldske Dampskibsselskab ved Trondhjems mekaniske Værksted i 1906.  Fartøyet skal ha kostet 348 000 kroner.  Det ble først satt i rutetrafikk på Hamburg, men fra omkring 1920 og framover skal Tordenskjold også ha gått som avløserskip i hurtigruteleia. Etter den norske kapitulasjonen i 1940 greide man å få fartøyet over til Storbritannia, der den inngikk i Nortrashjps flåte.  Etter krigen, fram til 1950, gikk den igjen som avløserskip i Hurtigrute-trafikk. I 1951 ble Tordenskjold solgt til Belgia, der det gikk som «badeskip» noen sesonger før fartøyet ble kondemnert og opphogd i 1954.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«På reise til Finnmark høsten 1921. 1. Lodsen. 2. Fløtningsdir. Johannesen.»