• Svanvik fjellstue i Sør-Varanger kommune, slik anlegget så ut i mars 1921.  Det dreier sen en halvannenetasjes laftet bygning med rektangulært grunnplan.  Lafteveggene er upanelte, men innsatt med lys maling, som kontrasteres mot en noe mørkere farge på dører og vinduer og på laftehodenes endeflater.  Bygningen har torams seinempirevinduer.  På den gavlveggen som vender mot fotografen er det ei dør med et trapperepos foran.  Her sto det tre menn da bildet ble tatt. Mot veggen bak dem er det oppstilt en del ski, og foran reposet står en kjelke.  Fotografiet er antakelig tatt fra vegen forbi fjellstua, med en skigard og en del bjørketrær i forgrunnen.  Foran til høyre ser vi overkroppen på en mann med pelslue.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«Svanvik fjellstue i Sør-Varanger.»