• Såkalt «kransaging» av tømmer på sagstilling i nærheten av skogvokterboligen Skogly i Pasvikdalføret (Sør-Varanger kommune i Finnmark).  Arbeidet består i å spalte en tømmerstokk på langs ved hjelp av ei handsag.  Stokken festes med haldhaker på en «sagstilling» - to høye trebukker.  Deretter ble skurlinja avmerket, om skåret skulle være rett gjerne med ei kritt- eller sotsnor.  En mann sto oppå stokkenden med det T-formete handtaket i overenden av saga i hendene.  Han trakk redskapet opp, mens en arbeidskamerat sto under sagstillingen og trak den nedover igjen.  Slik skar de seg langsomt gjennom stammen.  I forgrunnen lå en del ubarket furuvirke med betydelig kjernevedandel, antakelig tømmer som etter hvert skulle sages.  I bakgrunnen til venstre et stort vannspeil.
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

Såkalt «kransaging» av tømmer på sagstilling i nærheten av skogvokterboligen Skogly i Pasvikdalføret (Sør-Varanger kommune i Finnmark). Arbeidet består i å spalte en tømmerstokk p...