• Fregatten KNM Oslo med helikopter
    Photo: Forsvarets museer (Opphavsrett)

Fregatten KNM Oslo med helikopter

6 comments

• Hele teksten til dette bildet er feil! F300 KNM Oslo ble bygget ved Horten verft i 1966 og helikopteret er en Bell UH-1B som var innrullert i det Norske forsvaret i 1963.
  • Det stemmer, jeg var med å hentet fregatten i Horten 1966.

Opplysningene om objektet må skrives om.

• Trist for de som interesserer seg for denne historien!
  • Dette er fregatten KNM Oslo, bygget på 1960 tallet. Den ble ombygget ved BMV i Bergen 1973-`74. Det ble satt inn en ekstra hjelpemotor, og hovedtavlen ble utvidet. Det kom nye rakettsystemer om bord, samt kanonen på fordekket ble skiftet. Der helikopteret har landingsplass ble det amerikanske rakettsystemet montert. Videre er det vanlig livbåt på babord side og motorbåt på styrbord. Dette var utstyret frem til ombyggingen i 1974. Terneanlegget ble bare kalibrert og satt i drift og ikke modernisert. Nye radaranlegg ble og satt inn. Boforskanonen på akterdekk er skiftet ut senere.
  • Er det ingen som følger opp disse kommentarene?
  • Flaut at dere bruker 6 år på å ikke rette feil! Vi skriver 2019 nå.
    Hva med å gjøre om sidene til wiki, der kunnskapsrike brukere faktisk kan rette og korrigere feil?