• Nyttårsaften 1944 ble Victoria Terrasse i Oslo bombet av allierte fly. Dette var tilholdsstedet for Sipo i Norge, men var mest kjent som Gestapos hovedkvarter. Hovedkvarteret fikk bare mindre skader i angrepet, men mange hus i nærheten ble påført store ødeleggelser, og mange sivile ble drept. Spesielt hardt gikk det ut over en trikk på Drammensveien, som ble truffet av en 1000 punds bombe. Bomben eksploderte mindre enn en meter over Oslo Sporveiers vogn nr. 115 på rute 2, Majorstua-Gamlebyen, og alle ombord, bortsett fra konduktøren og tre passasjerer, omkom. Piloten på det ene bombeflyet, Flight Lieutenant Wilfred Yeadell fra RAFs 627 skvadron, fikk senere høre om trikkens skjebne. Tanken på at det høyst sannsynlig var en av hans bomber som førte til katastrofen, forfulgte ham resten av livet. Til sammen døde 79 nordmenn og 27 tyskere i angrepet.

Drammensveien 2 (bildet) fikk store skader i angrepet.
    Photo: Forsvarets museer

Nyttårsaften 1944 ble Victoria Terrasse i Oslo bombet av allierte fly. Dette var tilholdsstedet for Sipo i Norge, men var mest kjent som Gestapos hovedkvarter. Hovedkvarteret fikk ...