• Flyangrep på tysk ubåt, 17. juli 1944.
    Photo: Forsvarets museer

Flyangrep på tysk ubåt, 17. juli 1944.

1 comment

• I underkant av fotoet står: Nummer på foto-SUL Sullom Voe (basen denne makinen opererte fra)-dato og årstall (17. juli 1944)-Y (flyets bokstav)-210 (RAF 210 skvadron som opererte Catalina)-F/6/12 (kamera og linse?)-hva-og hvor (lengde og breddegrad). Angrepet som her er avbildet viser U-347 under angrep av Catalina JV928/V fra 210 skv. med Flight Lieutenant John A. Cruickshank som skipper. Ubåten ble snket, men Catalinaen måtte gjøre to angrep da dypvannsbombene ikke ble utløst under det første angrepet. Ved angrep nummer to var det tyske ubåtmannskapet klare, og Catalinaen ble truffet av flere granater som drepte navigatøren, såret piloten og flere av mannskapet ombord. Under angrep nummer to ble alle dypvannsbombene sluppet og ubåten gikk ned. Catalinaen klarte å returnere til Sullom Voe. Kapteinen ble senere dekorert med Victoria cross for denne handelsen.