• Kaffekoking i en av Nissen-hyttene som 330 skvadronen på Island disponerte.
    Photo: Forsvarets museer

Kaffekoking i en av Nissen-hyttene som 330 skvadronen på Island disponerte.

1 comment

• Han som sitter helt til venstre i rekken nærmest ovnen er min far, Torleiv Bjørn Hovdan. Han vokste opp i Lofoten, og tok seg arbeid på Svalbard i 1941 for å hindre at okupasjonsmakten skrev ham ut til tvangsarbeid.

Engelske styrker raidet Svalbard og Longyearbyen senere samme år, og far lot seg evakuere til England. På veien ble fartøyet de seilte med både både forsøkt torpedert og til slutt senket av tyske bombefly.

Far og andre overlevende ble raskt plukket opp av et englesk farøy, ført til England og innrullert i Norsee eksilstyrker. Han var stasjonert i England, Skottland, Shetland og Island før han kom tilbake til Norge i 1945. Etter avsluttet militærtjeneste, arbeidet han en tid i DNL som mekaniker på Sola og i Tromsø.