• Skipet på bildet er Den Norske Amerikalinjes M/S Oslofjord, Sjøsatt i 1937 og tapt etter minesprengning 01.12.1940.
    Photo: Romsdalsmuseet

3 comments

• Skipet på bildet er Den Norske Amerikalinjes M/S Oslofjord, Sjøsatt i 1937 og tapt etter minesprengning i 1941.
  • Korrigering: Skipet ble minesprengt 01.desember 1940.
  • Skipet ble minesprengt 01.desember 1940. Skipet sank ikke og ble satt på land for om mulig å berge skipet. Stedet skipet ble satt på land var imidlertid så værhardt at ytterligere skader oppstod.En uke senere var skipet så skadet at det ansåes ikke mulig å berge; http://www.skipet.no/motestedet/bokomtaler/NAL_BokCirucus_1.pdf

I boken Bjørn Pedersen/F.W.Hawks: The Norwegian America Line står imidlertid i historien om M/S Oslofjord (2): "21-22.1.1941: Fore end capsized and the vessel became a total loss."