• Bolsø..Distriktslege Hans Christian Parelius sine fartøyer..Hans Christian Parelius 1848 - 1925, han ble i 1895 konstituert som distriktslege i ytre Romsdal, og flyttet til Molde i 1896.  Ved opprettelse av Molde legedistrikt ble han først distriktslege der. I sin tid i Molde hadde han etter tur 3 fartøyer. Dampskipet Eir, Som er avbildet i de Seve: Molde bys historie bind 2 side 241. Han solgte så det etter en tid og kjøpte det noe større dampskipet Bolsø. Det ble brukt som legebåt, samtidig som det i turisttiden ble leiet ut til turer med turister. Sønnen Morten Parelius var da ofte med som billettør. Bolsø måtte betjenes av 2 mann og falt derfor uforholdsmessig kostbar i drift. Som maskinist var ansatt Kasper Birkeland far av fotograf Alf Birkeland. Ombord tjenestegjorde også i perioder Einang og Gundersen. Alle disse 3 sees på et foto av Bolsøy tatt av fotograf Birkeland. Maskinist Birkeland står der i styrhuset, mannen aktenfor er vist nok Einang og forut står Gundersen. Theodor Hoel tjenestegjorde også som ung på Bolsø. Skipet ble i 1907 solgt til Ålesund for kroner 8000 av firma Steffensen?. Jeg så det så sent som i 1930 årene i Frognerkile. Det er nevnt i Alexander Kiellands brev til fetteren Andreas Sømme datert Molde 9. juni 1903: «Bjørnstjerne Bjørnson med frue og en sønn var her 3-4 dager. Jeg hentet dem sammen med Else inne i Romsdalen med et lite dampskip som eies av doktor Parelius». (Alexander Kiellands brev. I utvalg ved Francis Bull. Oslo 1950 side 326). En modell av Bolsø ble laget av kemner Kringstad i Molde (gitt til Nils Parelius). Høsten 1907 kjøpte Hans Kristian Parelius nok en motorskøyte fra Bjørnsund som han døpte Iris. Se Romsdals Budstikke den 07.09.1907 «distriktslege Parelius har nylig fra Bjørnsund innkjøpt en motorskøyte til bruk på sin reise i distriktet»..I Molde annonseblad 17.01.1911 står denne annonsen: «som fører og maskinist ombord i skøyten Iris er ledig fra 01.04.1911. Henvendelse til distriktslege Parelius snarest».
    Photo: Birkeland / Romsdalsmuseet

Se i bakgrunnen på bilde: R.Fot.84084.