• Tirsdag den 12.04.1892 hadde Eilert og Olivrikka Berg gullbryllupsdag og bildet er tatt i forbindelse med feiringen av dagen..De ulike grupperingene er vel familier som har tilknytning til øvre og nedre Bergstykket..I bakgrunnen ser vi Sættemstykket nederst og Knut Nesje-plassen øverst (senere brukene Solberg og Kringsjå)..Eksteriøret har et noe delt stilpreg. Det store takutstikket, det bratte taket, korset oppunder mønet i gavlen samt « <blondedekoren»> i gurtgesimsen og bak takrennen er alle elementer som indikerer sveitserstil. Likedan vindusomrammingene i 2..etasje. Vinduene i andreetasjen er 2 ramsvinduer med 3 ruter i hver ramme, en vindustype som slo gjennom allerede i empireperioden i første halvdel av 1800-tallet, men som fortsatt var i bruk i sveitserstilperioden i siste halvdel av 1800-tallet selv om krysspostvinduet var det egentlige sveisterstilvinduet. Første etasjen har et eldre stilpreg, mer knyttet til klassisismen, med smårutevinduet (som først ble lansert på 1700-tallet), og med vindusomramming som også peker hen mot klassisismen/empirestil. Omrammingen rundt inngangsdøra ser noe spesiell ut med sirkelformet dørbekroning. I begge etasjer er det liggende sulagt panel, en type listverk som vanligvis er knyttet til den vestlandske byggeskikk. Romsdal ligger i overgangen mellom det vestnorske og det trønderske i byggeskikken. Bildetekst: Bygningsantikvar Christ Allan Sylthe..(Se Romsdalsmuseets årbok 1997 side 49) .(4ser5g)
    Photo: E. Birkeland / Romsdalsmuseet

Tirsdag den 12.04.1892 hadde Eilert og Olivrikka Berg gullbryllupsdag og bildet er tatt i forbindelse med feiringen av dagen..De ulike grupperingene er vel familier som har tilknyt...