• Norsk Rosemaling. Nordmøre..Rosemalingen i Møre og Romsdal kan være så mangt. Lesjarankene opptrer tidlig. Senere kommer andre impulser østrda..Jacob Christian Tokle (ca 1779-1858) i Stangvik var den mest særpregede maleren, men hans stil ble lite utbredt. Lokalstilen vi ser her er knyttet til Lars H Fiske (1799-1881) og sønnen Lars L Solem (1829-1913) i Surnadal. Den har preg av empiren, med blomstergrener, kranser og urner..(Nr9 Nils Ellingsgard)
    Photo: Romsdalsmuseet

Norsk Rosemaling. Nordmøre..Rosemalingen i Møre og Romsdal kan være så mangt. Lesjarankene opptrer tidlig. Senere kommer andre impulser østrda..Jacob Christian Tokle (ca 1779-1858)...