• Fra Kroningsreisen i 1906 med Trolltindene.."Kors kirke".W:"Kirken ble bygd i 1797, på Flatmark og senere flyttet til Monge i 1902. Den er kirke i Medalen sogn, i Grytten prestegjeld..Kirken har et ytre omriss som en korskirke og er bygd i laftet tømmer. Den ligger idylisk til mellom stupbratte fjell i Romsdalen..Den tidligste kirken i Romsdalen ble bygd allerede så tidlig som i 1498, på garden Foss, og ble i 1670 flyttet til Flatmark. Denne kirken stod frem til 1797, da en ny korskirke ble bygget på Flatmark. Dette var kirkestedet helt fram til kirken i 1902 ble flyttet til det stedet den står idag, på Monge..Grunnen til at kirken ble flyttet fra Flatmark var at en Kongelig resolusjon av 23. mars 1901 delte Kors sogn i to, til Medalen og Øverdalen. Øverdalen er øverst i dalen (Romsdalen), mens medalen, er midt i dalen."
    Photo: Enerett: Aktieselskapet Norsk kunst / Romsdalsmuseet

Fra Kroningsreisen i 1906 med Trolltindene.."Kors kirke".W:"Kirken ble bygd i 1797, på Flatmark og senere flyttet til Monge i 1902. Den er kirke i Medalen sogn, i Grytten prestegje...