• Gustav Martin Bergesen med familie.Født 16. mai 1856 i Bergen, hvor han gikk i lære som paraplymaker. Etter 4 års læretid kom han på en forretningsreise til Molde, og da det ikke fantes noen paraplymaker der, slo han seg ned som paraplymaker etter oppfordring av flere av byens innbyggere. Denne forretningen ble drevet til 1876; da det var for lite å gjøre i denne bransjen og det ikke fantes noen spesialist i tobakkbransjen, ble forretningen utvidet til en kombinert tobakk - og paraplyforretning. Denne ble i begynnelsen drevet i mora sitt navn, "Bergesens Enke" fordi Bergesen selv ennå var for ung til å skaffe seg handelsborgerskap. I 1884 løste han handelsbrev og ble samme år agent for Conrad Langard i Kristiania. Sommeren 1896 kjøpte han en byeiendom like ved den nye dampskipsbrygga, hvor forretningen nå drives. Den omfatter paraplyer, spaserstokker, tobakk, sigarer, sigaretter og pipesaker (norske og utenlandske fabrikat engros og detalj); paraplyreparasjonsverksted. Gustav Martin Bergesen, handelsborger i Tobak & Paraplyforretning) gift med Ivrikka Bergesen født 1847 i Bolsøy. De bodde i matr. no 214 i 2. etasje og hadde 5 rom og kjøkken. En vedbod hørte til. De hadde følgende barn:.Gunvor Bergesen f. 1887, Torbjørg Bergesen f. 1889, Hildur Bergesen f. 1891, Borgny Bergesen f. 1896..Ellers hørte desse med i husstanden:
    Photo: Romsdalsmuseet

Gustav Martin Bergesen med familie.Født 16. mai 1856 i Bergen, hvor han gikk i lære som paraplymaker. Etter 4 års læretid kom han på en forretningsreise til Molde, og da det ikke f...