• Apoteker Henrik Mathias Allum Pettersen gjennomgikk to latinklasser ved Molde lærd- og realskole og var så disippe1 ved farens apotek til han avla medhjelperprøven i 1870. Han tok farmasøyteksamen i 1874 og arbeidet så hos faren inntil han ved dennes død overtok apoteket som eneste arving. - Han var medlem av Molde formannskap, var overformynder, kirkeverge, direktør i Molde Sparebank, formann i Selskabet for Molde Bys Vel,.for å nevne noen av hans mange tillitsverv. - «Han var kjent for sin store gjestfrihet, sin hjelpsomhet og sitt strålende humør», heter det om ham i «Norges apotek og deres innehavere. Bind III., av Ingeborg Flood og Leif A. Brendal. Oslo 1954. S. 172..Han ble gift i Molde 28. oktober 1875 med Johanne (Hanny) Kaare, født i Skien 19. mars 1856, død i Molde 22. januar 1900.
    Photo: E. Birkeland / Romsdalsmuseet

Apoteker Henrik Mathias Allum Pettersen gjennomgikk to latinklasser ved Molde lærd- og realskole og var så disippe1 ved farens apotek til han avla medhjelperprøven i 1870. Han tok ...