• UX16697 var en Scania BR85S personbuss, 1973-modell, med 47 sitteplasser. Karosseriet ble bygd ved Arna Bruk utenfor Bergen. Det var Angvik Auto som kjøpte bussen ny. I 1975 ble dette selskapet overtatt av Mørelinjen, Surnadal. Bussen ble da lakkert i rødt og gult, fargene til Mørelinjen. Antakelig tidlig på 1980-tallet ble bussen kjøpt av Nordre Nordmøre Billag i Aure, og bussen fikk da fargene som på bildet. I 1987 ble dette selskapet fusjonert inn i Nordmøre Trafikkselskap, men bussen beholdt disse fargene. Vi ser initialene til dette selskapet på siden, NTS. Bussen var i trafikk til slutten på 1990-tallet. Den ble solgt til private og brukt til ulike formål. Den gikk da i de samme fargene...(fra Oddbjørn Skjørsæter sine samlinger i Romsdalsarkivet)
    Photo: Romsdalsmuseet

UX16697 var en Scania BR85S personbuss, 1973-modell, med 47 sitteplasser. Karosseriet ble bygd ved Arna Bruk utenfor Bergen. Det var Angvik Auto som kjøpte bussen ny. I 1975 ble de...

1 comment