• Mørelinjen A/S..Bussen var registret UX28986. Den var en av to like busser Mørelinjen A/S i Surnadal fikk i juni 1982. Den andre var UX28940. Merket var Volvo B10M og karosseriet ble bygd hos Vestfold Bil og Karosseri, med betegnelse VBK M600H-Ekspress. Dette var busser med høy standard beregnet for langrutene Trondheim-Molde/Kristiansund. De ble også brukt til turkjøring. .På bildet legger bussen i vei fra den gamle rutebilstasjonen på Leüthenhaven i Trondheim..I 1988 ble Mørelinjen fusjonert med Trollheimen Trafikk, Sunndalsøra. Bussene ble omlakkert og fikk fargene blå, brun og sølvgrå. Bussen ble etter hvert brukt mer på lokalruter og skoleruter, og den var i trafikk helt til 2006. Den ble så eksportert til Vilnius i Litauen. Der gikk den i flere år videre, i fargene den hadde etter 1988, og merket «Nettbuss Møre», som drev rutene på Nordmøre da den ble solgt..(fra Oddbjørn Skjørsæter sine samlinger i Romsdalsarkivet)
    Photo: Romsdalsmuseet

Mørelinjen A/S..Bussen var registret UX28986. Den var en av to like busser Mørelinjen A/S i Surnadal fikk i juni 1982. Den andre var UX28940. Merket var Volvo B10M og karosseriet b...

1 comment

• Bussen på bildet var registret UX28986. Den var en av to like busser Mørelinjen A/S i Surnadal fikk i juni 1982. Den andre var UX28940. Merket var Volvo B10M og karosseriet ble bygd hos Vestfold Bil og Karosseri, med betegnelse VBK M600H-Ekspress. Dette var busser med høy standard beregnet for langrutene Trondheim-Molde/Kristiansund. De ble også brukt til turkjøring. På bildet legger bussen i vei fra den gamle rutebilstasjonen på Leüthenhaven i Trondheim.