• DAF B-1600 reg nr T-8651, Bussbygg. 1962 mod. kombi 10 spl .3.2 T..Som ny ble denne bussen satt i rute mellom Rødven-Eidsbygda og Åndalsnes. Den fraktet melkespann og annet gods, og tok også noen passasjerer. .Den gikk i denne ruta til midt på 1970-tallet.
    Photo: Romsdalsmuseet

DAF B-1600 reg nr T-8651, Bussbygg. 1962 mod. kombi 10 spl .3.2 T..Som ny ble denne bussen satt i rute mellom Rødven-Eidsbygda og Åndalsnes. Den fraktet melkespann og annet gods, o...

2 comments

• Som ny ble denne bussen satt i rute mellom Rødven-Eidsbygda og Åndalsnes. Den fraktet melkespann og annet gods, og tok også noen passasjerer. Den gikk i denne ruta til midt på 1970-tallet.
  • Husker godt når denne kom. Du verden, for en doning. Satt på med den 3 dager i uka til skolen i Eidsbygda. Ruta var Rødven- Åndalsnes. Tok med melk fra Rødven, Eidsbygda, Gjerdsetbygda og Torvika til meieriet. Spanna ble plassert på taket tilbake, for å få med godset. Tok med gods til Heen, hele Brevikstranda, og resten av ruta til Rødven. Knut Lybergsvik var stødig sjåfør når bilen var ny. Som spannlempere var det stort sett håndefaste karer fra Rødven. En gang røyk girstanga tvert av i Torvika på veg utover. Spannlemperen måtte gire mens Knut gassa og kløtsja. Antall passasjerer var nok til tider godt over det anbefalte. Alle måtte få bli med. Tidlig på 70-tallet kom melketankbilen og overtok, og dermed kom behovet for denne bilen bort.