• FR0305-00008.jpg, Parti fra Klokkepiren på Kirklandet i Kr.sund..D/S Statsraad Riddervold ligger til kai..Den trettende lokalbåt var d/s «Statsråd Riddervold» som i 1878 begynte å trafikere i postrute mellem Trondhjem og Kristiansund .I 1877 åpnet rederiet Parelius & Johnsen den første ruten mellom Kristiansund og Trondheim med D/S Statsraad Riddervold. Skipet var nettopp levert fra Bergen Mek. verksted. Det gjorde god fart ca. 12 knop og hadde plass til 128 passasjerer. Området bak det bakerste lasterommet var reservert til 1. klasse, her hadde dem til tilgang til en røyke- og damesalong og ett promenadedekk. Passasjerer som reiste på 2.klasse hadde bare en salong og den lå helt framme i skipet. den passet veldig godt inn i en så lang rute som den skulle trafikkere. Da jernbanen kom til Trondheim i 1877 var det D/S Statsraad Riddervold og tre andre båter som fraktet all post som skulle til Oslo...D/S Statsråd Riddervold ble angrepet under krigen. Den 28.april i rute fra Kristiansund i Surnadalsruta var de utsatt for ett alvorlig flyangrep. Utenfor Kvalvik gikk et fly til angrep med mitraljøse og bomber. En av bombene gikk forbi styrhuset, gjennom billettkontoret og ned i lasterommet, der ble den stående i ett asfaltfat uten og eksplodere. Det var ca.50 passasjerer på denne turen.
    Photo: Romsdalsmuseet

FR0305-00008.jpg, Parti fra Klokkepiren på Kirklandet i Kr.sund..D/S Statsraad Riddervold ligger til kai..Den trettende lokalbåt var d/s «Statsråd Riddervold» som i 1878 begynte å ...

1 comment

• På denne staselige båten var min bestefar, Ola Olson Bævre, styrmann. Tror det er første gang jeg har sett båten, har ikke vært inne på denne sida før. Artig:-)