• Bjørnsund fyr, Moøya sett mot sør øst.._______
    Photo: Romsdalsmuseet

Bjørnsund fyr, Moøya sett mot sør øst.._______

2 comments

• Her et sted som jeg har gode minner fra min barndom, ungdom og tidlig voksne liv. Vi var ofte ute på fyret og besøkte fyrassistenten Ivar Dahl og kona Magda. De var trøndere, fra Hasselvika. Ofte var barna deres der, Ellen og Jan Dahl. Fyrmesteren var Elias Eik. Han var opprinnelig fra Haram, og var gift med Ingrid Bergliot Våge fra Sandsøy i Sande kommune. De hadde en sønn, Oddbjørn, som nå bor i Ålesund. På fyret var det ingen slinger i valsen. Der var alt i orden til en hver tid. Det var rart å høre tåkeluren på fyret på netter med skodde eller snøkave, men det var en del av livet på Bjørnsund, til trygghet for de sjøfarende. Mye har forandret seg, nå er det ingen på fyret, alt er automatisk. Til det bedre, forhåpentligvis ?
  • Til det bedre om ein tenkjer på utviklinga innen tenologien for navigasjon for fartya som ferdast longs kysten. Håper kystverket får nok midla til vedlikehald av fyrstasjonane..b