• D/S Jotunheim bygd 1890 solgt 1955..D/S Jotunheim ble opprinnelig bygget i 1890 for Sogns Dampskibsselskap og satt i konkurransefart med Fylkesbaatane mellom Bergen og Lærdal. I 1892 ble farten på Sogn avsluttet og skipet solgt til Søndmøre Dampskibsselskap..Søndmøre Dampskibsselskap. Den fikk i rute mellom Bergen og Mørebyene til 1922. I 1920 ble båt og rederi overtatt av Møre Fylkes Ruteselskap, som seinere byttet navn til Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF)..Etter 1922 ble «Jotunheim» bygd om for å gå i ruta Ålesund-Molde-Åndalsnes («Åndalsnesruta». Dette ble et svært viktig samband for passasjerer, post og gods til og fra Åndalsnes etter at Raumabanen åpnet i 1924..Den gikk i mange år i denne ruta. Det ble etter hvert satt inn nye båter på Åndalsnesruta. «Jotunheim» ble brukt som avløser på andre ruter, og igjen satt inn i kystrute til Bergen. Den ble tatt ut av trafikk i 1955 og solgt for opphugging.
    Photo: Romsdalsmuseet

D/S Jotunheim bygd 1890 solgt 1955..D/S Jotunheim ble opprinnelig bygget i 1890 for Sogns Dampskibsselskap og satt i konkurransefart med Fylkesbaatane mellom Bergen og Lærdal. I 18...