• Beliggenhet Bergsvannet. Det har vært mange eiere til selve tomten, bl.a. bygslet Arthur Seth eiendommen i 1942 av Odd Slemmen. Seth solgte eiendommen i 1949 til Olav Olsen i Ålesund. Han fraktet også materialer dit opp, men kom aldri i gang med noe bygging. Olsen solgte tomten i 1967 til Otto Øverås. Noris fasting kjøpte den av Øverås i 1958 og bygde samme året ei lita hytte på eiendommen. Fasting solgte hytta til Lars Kyllo i 1964. Hytta har navnet Furulund og Kyllo bygde den ut i 1966. Sønnen Harald overtok hytta i 1991. Grunn ble også kjøpt det året, slik at tomten er selveid. Harald er også eier i dag. Ved utbyggingen i 1966 fant Kyllo en del gjenstander, bl.a. en meget ? gammel kniv, en rund stein med et lite hull i midten. størrelse er 6ca i diameter. Mange mener det er en garnstein fra tidliger av. En postsekk fra krigens dager ble også funnet, og innholdet var ammunisjon som var ødelagt av tidens tann, samt en del brev som det ikke gikk an å lese. Tydelig at det har foregått ting i Moldemarka fra tidligereav som vi ikke kjenner til.
    Photo: Romsdalsmuseet

Beliggenhet Bergsvannet. Det har vært mange eiere til selve tomten, bl.a. bygslet Arthur Seth eiendommen i 1942 av Odd Slemmen. Seth solgte eiendommen i 1949 til Olav Olsen i Ålesu...