• Molde by sett fra nord., Det hvitte skipet til venstre er SMY Hohenzollern..Det største flåtebesøk var i 1904. Keiser Wilhelm II hadde vært i Molde noen dager bare ledsaget av krysseren Hamburg og jageren Sleipner. Så kom 5 store dampskip med kull, og endelig en flåte av Tysklands største og mest moderne krigsskip, foruten depesjeskip og torpedobåter. Flåten hadde 6000 manns besetning..Det lå over 30 store fartøyer på Molde havn i ca 14 dager. .I forgrunnen dammen nord for Romsdalsmuseet - her drev Molde byselskap skøytebane.
    Photo: Birkeland, Molde / Romsdalsmuseet

Molde by sett fra nord., Det hvitte skipet til venstre er SMY Hohenzollern..Det største flåtebesøk var i 1904. Keiser Wilhelm II hadde vært i Molde noen dager bare ledsaget av krys...