• Låtefoss er en 165 m høy foss i Odda, Hordaland. Den er den mest kjente av fossene i Oddadalen, som har flere fosser innenfor en strekning på 10 km..Fossen er en av Norges mest besøkte naturbaserte turistattraksjoner. Den er spesiell i det at den har to overløp fra Låtevatnet som flyter sammen midt i fossen. Den er vernet, og den har jevn vannføring året rundt..Låtefossen var et yndet reisemål for engelske og tyske turister som besøkte Odda på 1800-tallet. For å komme til fossen ble turistene skysset med hest og kjerre fra fjorden og opp langs Sandvinvatnet og videre opp Oddadalen til Låtefoss. Det var også et hotell ved fossen. I dag kan man se rester etter grunnmuren hotellet stod på, på sørsiden av fossen..Riksvei 13 krysser den nedre delen av fossen på ei steinhvelvbru.
    Photo: Erling Birkeland f.26.12.1898 d.16.11.1972 / Romsdalsmuseet

Låtefoss er en 165 m høy foss i Odda, Hordaland. Den er den mest kjente av fossene i Oddadalen, som har flere fosser innenfor en strekning på 10 km..Fossen er en av Norges mest bes...