• Freden ringes inn: 8 mai 1945. i flg. bestemmelse fra regjeringen i London skulle alle Norske kirke klokker ringe freden inn i Norge fra kl 13.00 til 15.00 denne dag. I mangel av kirkeklokke tok man en gammel en som var på Romsdalsmuseet og henkte opp i det midlertidige tårnet. Ringer var ?/? ?Olsen, han ringte til klokka sprakk. .Da Romsdalsmuseets kapell ble bygget i begynnelsen av 50 årene ble klokka reparert og er nå i Romsdalsmuseets kapell. .Det er en middelalder klokke som opprinnelig har tilhørt Hen stavkirke.
    Photo: Erling Birkeland f.26.12.1898 d.16.11.1972 / Romsdalsmuseet

Freden ringes inn: 8 mai 1945. i flg. bestemmelse fra regjeringen i London skulle alle Norske kirke klokker ringe freden inn i Norge fra kl 13.00 til 15.00 denne dag. I mangel av k...