• Gnr. 13 Kyrkje-Sylte..Bnr. 13/12 "Nybø" (OR1:276). Bussjåfør Bjarne Sylte sin heim..Bildet viser en buss som er blå med lys grått tak. Siden bildet er fra Tresfjorden er det grunn til å tro at dette er en buss fra Statsbanenes Bilruter (NSBs Bilruter). NSB åpnet rute mellom Åndalsnes og Ålesund i 1948. Det var togbusser som gikk i korrespondanse med tog på Raumabanen, omtalt som Ålesundruta. I 1950 overtok NSB Rypdal Auto som hadde drevet ruter rundt Tresfjorden og Vågstranda-Ålesund siden 1929. NSB drev lokalrutene rundt Tresfjorden i korrespondanse med ferger til Molde, over Vestnes og Vikebukt, omtalt som Tresfjordruta. I 1979 ble Tresfjordruta overtatt av Sunnmøre-Romsdal Billag (SRB) som nå hadde ansvar for lokal busstrafikk i Vestnes kommune.
    Photo: Widerøe / Romsdalsmuseet

Gnr. 13 Kyrkje-Sylte..Bnr. 13/12 "Nybø" (OR1:276). Bussjåfør Bjarne Sylte sin heim..Bildet viser en buss som er blå med lys grått tak. Siden bildet er fra Tresfjorden er det grunn ...

1 comment

• Bildet viser en buss som er blå med lys grått tak. Siden bildet er fra Tresfjorden er det grunn til å tro at dette er en buss fra Statsbanenes Bilruter (NSBs Bilruter). NSB åpnet rute mellom Åndalsnes og Ålesund i 1948. Det var togbusser som gikk i korrespondanse med tog på Raumabanen, omtalt som Ålesundruta. I 1950 overtok NSB Rypdal Auto som hadde drevet ruter rundt Tresfjorden og Vågstranda-Ålesund siden 1929. NSB drev lokalrutene rundt Tresfjorden i korrespondanse med ferger til Molde, over Vestnes og Vikebukt, omtalt som Tresfjordruta. I 1979 ble Tresfjordruta overtatt av Sunnmøre-Romsdal Billag (SRB) som nå hadde ansvar for lokal busstrafikk i Vestnes kommune.