• 4. Driftsbygning. Fjøs og høyløe. 10. ble kalt "Kolonien" Et sted for langtidspasienter oppført i 1933, beregnet for rolige pasienter. 12. Brygge og lagerskur for koks og kål. Store lasteskip kom direkte fra Tyskland og lossingen foregikk over flere dager. I aprildagene i 1940 var et tysk skip og leverte koks til Opdøl. Denne båten var mistenkt for å ha tyske soldater om bord. (krigen i Norge startet som kjent 9 april 1940) Opdøl sykehus hadde et større klesvask av ulltepper hengende på klessnorene for tørk. Samtlige tepper ble stjålet når båten om natten forlot Opdøl. Det var sakt at båten gikk direkte til Trondheim..13. Likhuset. Dette ble påtent av en pasient og er nedrevet. 14. Sykehuset som ble oppført i 1911.15. Stabbur. 18. 2 Paviljongbygninger oppført ca 1957. .På slutten av 60-tallet ble det oppført to lave bygninger med 3-4 avdelinger i hver bygning. Pavilliongene, som de ble kalt, har også huset arbeidsstuer, personalkontorer, skole etc. opp gjennom årene. .(Opplysninger gitt av Edmund Hoflandsdal, Hjelset 18 april 2006)..
    Photo: Widerøe / Romsdalsmuseet

4. Driftsbygning. Fjøs og høyløe. 10. ble kalt "Kolonien" Et sted for langtidspasienter oppført i 1933, beregnet for rolige pasienter. 12. Brygge og lagerskur for koks og kål. Stor...

2 comments

• 10 ble kalt "Kolonien" Et sted for langtidspasienter
  • 18: På slutten av 60-tallet ble det oppført to lave bygninger med 3-4 avdelinger i hver bygning. Pavilliongene, som de ble kalt, har også huset arbeidsstuer, personalkontorer, skole etc. opp gjennom årene. Opdøl Psykiatriske Sykehus var behandlingssted for hele Møre og Romsdal fylke.