• Denne bildemontasjen skal være fra 1960, og viser ansatte og vognpark i Eira Auto, Eresfjord. Selskapet (Eira Automobilselskap A/S) ble stiftet i 1920 og hadde ruter Eikesdalsvatn-Molde. Selskapet ble i 1930 overtatt av Torbjørn Frisvoll (1907-1995). Det ble utvidet flere ruter, bl.a. sommerrute Åndalsnes-Eikesdalsvatn-Eidsøra-Fjøseid-Meisingset, som gikk et par år på slutten av 1930-tallet. Etter krigen ble det igjen rute til Åndalsnes og til Sunndalsøra når veien dit åpnet. Dessuten ble det kjørt godsrute til Eikesdalen da det ble bilferje på Eikesdalsvatnet..I 1963 gikk Torbjørn Frisvoll sammen med Eidsvåg Auto/Torstein Alstad, og stiftet Eira-Eidsvåg Billag (EEB). I 1982 ble EEB slått sammen med Kristiansund-Oppdal Auto (KOA) på Sunndalsøra. Kilde: Skjørsæter-arkivet ved Romsdalsmuseet. Bildemontasjen er også gjengitt i avisa Driva 7. februar 1981.
    Photo: Romsdalsmuseet

Denne bildemontasjen skal være fra 1960, og viser ansatte og vognpark i Eira Auto, Eresfjord. Selskapet (Eira Automobilselskap A/S) ble stiftet i 1920 og hadde ruter Eikesdalsvatn-...

1 comment