• Oppdøl sjukehus er et psykiatrisk sykehus som ligger på Hjelset i Molde. Sykehuset ble åpnet i 1913 som et typisk asyl i landlige omgivelser..I 1925 åpnet en ny avdeling, og nye bygninger kom også til i mellomkrigstiden og i 1961. .På det meste hadde sykehuset cirka 500 døgnpasienter. Siden 1984 har sykehuset vært organisert som en avdeling under Molde sjukehus..19. desember 2014 ble Oppdøl valgt som det nye stedet for det felles sykehuset i Nordmøre og Romsdal.
    Photo: Widerøe / Romsdalsmuseet

Oppdøl sjukehus er et psykiatrisk sykehus som ligger på Hjelset i Molde. Sykehuset ble åpnet i 1913 som et typisk asyl i landlige omgivelser..I 1925 åpnet en ny avdeling, og nye by...