2 lastebiler. DODGE med reg.nr. C-17799 til venstre, Chevrolet med reg. nr. C-17798 til høyre. Det står skrevet IHLE – FENSTAD – OSLO på begge.
05.03.2013:
Begge disse bilene tilhørte min farfar, Rutebileier Karl Martinsen, Skogstad, 2170 FENSTAD.
Bilene gikk i godsrutetransport mellom Oslo og Fenstad og i melketransport rundt i Fenstad til Ihle Meieri. C 17799 , 1945 Dodge ble kjøpt rett etter krigen og var i bruk til utpå 60 tallet. Den ble solgt til Håvard Lunner på Frøyhov som gårdsbil. Denne bilen var en millitær modell som ble solgt som overskuddsmatriell.
C 17798, 1947 Chevrolet ble kjøpt hos Christiansen & Co i Oslo. Førerhus og lateplan ble bygget hos Sigurd Jensens karosserifabrikk på Styri i Eidsvoll.
Bilen var i bruk til på slutten av 60 tallet.
Skrevet av: Geir Martinsen
07.04.2014:
1947 Chevrolet med førerhus fra min farfar, Sigurd Jensen. Bilen tilhørte Karl Martinsen, Fenstad. Han drev godsruta Ihle-Fenstad -Kløfta-Vormsund. Registreringsmerket C-17798 var overtatt fra "Sølvbussen" som var lagd hos Sigurd Jensen-karosserifabrikk. (Etablert i 1936). Kilde: "Håndverk på hjul-Karosserifabrikker og karosseribygging i Norge". Asbjørn Rolseth.
Skrevet av: Kirsti Bokn
Photo:
Lars Bry
/
Museene i Akershus
2 lastebiler. DODGE med reg.nr. C-17799 til venstre, Chevrolet med reg. nr. C-17798 til høyre. Det står skrevet IHLE – FENSTAD – OSLO på begge.
05.03.2013:
Begge disse bilene tilhørte min farfar, Rutebileier Karl Martinsen, Skogstad, 2170 FENSTAD.
Bilene gikk i godsrutetransport mellom Oslo og Fenstad og i melketransport rundt i Fenstad til Ihle Meieri. C 17799 , 1945 Dodge ble kjøpt rett etter krigen og var i bruk til utpå 60 tallet. Den ble solgt til Håvard Lunner på Frøyhov som gårdsbil. Denne bilen var en millitær modell som ble solgt som overskuddsmatriell.
C 17798, 1947 Chevrolet ble kjøpt hos Christiansen & Co i Oslo. Førerhus og lateplan ble bygget hos Sigurd Jensens karosserifabrikk på Styri i Eidsvoll.
Bilen var i bruk til på slutten av 60 tallet.
Skrevet av: Geir Martinsen
07.04.2014:
1947 Chevrolet med førerhus fra min farfar, Sigurd Jensen. Bilen tilhørte Karl Martinsen, Fenstad. Han drev godsruta Ihle-Fenstad -Kløfta-Vormsund. Registreringsmerket C-17798 var overtatt fra "Sølvbussen" som var lagd hos Sigurd Jensen-karosserifabrikk. (Etablert i 1936). Kilde: "Håndverk på hjul-Karosserifabrikker og karosseribygging i Norge". Asbjørn Rolseth.
Skrevet av: Kirsti Bokn
Photo:
Lars Bry
/
Museene i Akershus