• "18/07-1913" Nitridens fabrikkanlegg (tomter) sett fra Tromøya. Det hvite to-etasjes huset er direktørbolig for Smelteverket. Høydebassenget sees på toppen til høyre. Kai til høyre. Fabrikktomtens planering. Planeringen på høyden til høyre var tenkt til svovelsyrefabrikken, som ikke ble noe av. Midt på bildet sees en fyrlykt, satt opp på et skjær i 1894, men ble flyttet til Friisøy i 1929. Lykt nr. 612 i Norsk Fyrliste.
    Photo: Løvfold Magnus / Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN (Opphavsrett)

"18/07-1913" Nitridens fabrikkanlegg (tomter) sett fra Tromøya. Det hvite to-etasjes huset er direktørbolig for Smelteverket. Høydebassenget sees på toppen til høyre. Kai til høyre...