• "12/07-1913" Eydehavn navngis. Fru Elly Eyde har nettopp kastet champagneflasken mot fjellet og uttalt: "Jeg døper hermed dette sted Eydehavn, og uttaler det håp at det vil bringe hell og fremgang til de bedrifter som her vil fremstå, og lykke og velsignelse for de mennesker som her skal bygge sine hjem." Sam Eyde står til venstre for fruen.
En lang rekke representanter for offentlig og privat virksomhet var møtt frem, bl.a. amtmannen i Nedenes, Sven Aarrestad, minister N.C.Prebensen, ordføreren i Arendal, Han Schrøder, ledelsen for stedets industribedrifter, representanter for kraftleverandøren. Medlemmene av Norges Rederforbund, som i de dagene holdt sitt generalmøte i Arendal, var også tilstede. Det møtte i alt 3-400 mennesker.
    Photo: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN (Opphavsrett)

"12/07-1913" Eydehavn navngis. Fru Elly Eyde har nettopp kastet champagneflasken mot fjellet og uttalt: "Jeg døper hermed dette sted Eydehavn, og uttaler det håp at det vil bringe ...