• Fartøybilder fra   Agder

Kilde: Baksiden av bildet
Skuteregistersignatur: Ukjent
Arkivref.: Fartøybilder boks 9
Tekst: På reise fra Riga til Greeåker ved Sarpsborg med trelast (props) kantret skibet 25de oktober 1909 utenfor Skagen og blev forlatt av mannskapet. Den ene livbåt med 2 nen styrmannen og en annen av mannskapet landet ved Hvaler den neste dag. Da livbåten blev kastet på land dreptes den ene mann (ikke styrmannen). Den annen livbåt med 6 mann hørtes aldri mer til. Vraket av "Barossa" fløt og drev mot land utenfor Grimstad fvorefter der blev  buksert  inn i Morvikkilen. Efter å være blit lettet og lenspumpet og rettet op blev vraket 24de november slept til bestemmelsesstedet for losning.

Opprinnelig filreferanse i eDepoet: F0122_Fartøybilder-SMW_090525\BAROSSA I a
    Photo: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN (Opphavsrett)

Fartøybilder fra Agder Navn: Barossa Kjennetegn: HKBL Type: Jernbark Bygget: 1874 i Sunderland Hjemmehavn: Larvik Drektighet: 991 t Kilde: Baksiden av bildet Skuteregistersigna...