History
-
Damplokomotiv type 21e nr. 207
Fabrikat: Hamar Jernstøberi & Mek. Værksted
Byggenr./byggeår: 46/1909
Akselanordning: 1’C – 3
Drivhjuldiameter: 1448 mm
Antall sylindre: 2
Sylinderdiameter: 432 mm
Slaglengde: 610 mm
Kjelovertrykk: 12,0 kg/cm2
Ristflate: 1,26 m2
Heteflate: 63,4 m2
Overheterflate: 16,3 m2
Lengde over buffere: 14 432 mm
Tjenestevekt: 62,5 tonn
Adhesjonsvekt: 30,8 tonn
Forråd vann/kull: 7,7 + 3,0 tonn
Største hastighet: 60 km/t
Bygget antall: 9 stk type 21e, alle ombygd fra type 21a/d , 42 type 21 i alt
Byggeperiode: 1909 - 1919, ombygd 1927 - 1948
Bygget ett av 20 lokomotiver av type 21a; nr. 207 til Randsfjordbaenn. Lokomotivet ble i 1923 ombygget fra compound-våtdamp til compound-overheter type 21d og senere i 1929 til tvilling-overheter type 21e. Lokomotivet tilhørte i hele sin driftstid Drammen distrikt og ble utrangert 22. juni 1971. Lokomotivet er deponert hos NJK.
Eierskap
Eier: NJMProduksjon: 1909
- ProdusentHamar jernstøberi & mek. verksted
- Production placeNorge Hedmark Hamar Hamar
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM005292
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 23, 2014
- Date updatedAugust 24, 2021
- DIMU-CODE011023074120
- UUIDc1e7fd2d-b02f-48f0-822f-d138774f8dbb
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».