History
-
Damplokomotiv NSB type XXVI nr. 81
Fabrikat: Hamar Jernstøberi
Byggenr./byggeår: 98/1915
Akselanordning: 1’C 2’
Drivhjuldiameter: 1150 mm
Antall sylindre: 2
Sylinderdiameter: 375 / 460 mm
Slaglengde: 460 mm
Kjelovertrykk: 12 kg/cm 2
Ristflate: 0,86 m2
Heteflate / overheterflate: 45,8 / 9,7 m2
Lengde over kobl.: 11130 mm
Tjenestevekt: 33,4 tonn
Adhesjonsvekt: 18,9 tonn
Forråd vann/kull: 3,0 + 1,5 tonn
Største hastighet: 60 km/t
Bygget antall: 2
Byggeperiode: 1915
De to lokomotivene av denne typen ble anskaffet for å assistere togene i den tunge stigningen fra Langlete til Rugldalen på Rørosbanen. Konstruksjonen bygget på tenderlokomotivene av type XXIII, men i stedet for tender fikk lokene vann- og kullbeholdning over en bakre løpeboggi. Etter at Rørosbanen var blitt normalsporet i 1941, ble lokene brukt mellom Horten og Skoppum. I 1949 ble også denne banen normalsporet, og lokene ble utrangert. nr. 81 ble etter noen års hensetting overført til Jernbanemuseet i 1955. Manglende plass gjør at loket må lagres under kummerlige forhold.
Eierskap
Eier: NJMProduksjon: 1915
- ProdusentHamar jernstøberi & mek. verksted
- Production placeNorge Hedmark Hamar Hamar
Aksesjon: November 11, 1954
Avlevering- AvlevererNSB, Drammen distrikt
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM001427
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 21, 2014
- Date updatedAugust 24, 2021
- DIMU-CODE011023070730
- UUID15e49174-646f-4104-b9df-284390df2438
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».