Hagen på Ulefos Hovedgaard

Niels Aall anla to store, flotte parkanlegg i løpet av noen ganske få år: Brekkeparken i Skien og parken rundt Ulefos Hovedgaard. Slike parkanlegg var viktige elementer i det landlige livets idyll. Parkene utgjorde en viktig del av heIheten rundt herregården. Herregårdshagene hadde både en estetisk og sosial funksjon når man mottok gjester man ønsket å imponere, men parkene hadde også en viktig nyttefunksjon.

I 1810 ble det ansatt en gartner på Ulefos Hovedgaard, en svenske som het Peter Holmstrøm. Vi tror parken sto ferdig rundt 1816, og da besto hageanlegget av både nyttehage, park og den formelle parterrehagen foran Hovedgaardens fasade. Det meste av blomsterarrangementer var begrenset til den formelle, halvsirkelformede parterrehagen som ligger i umiddelbar tilknytning til Havesalen. Denne delen av hagen er nå rustet opp, og framstår i fordums prakt.

I 1830-årene, på samme tid som Hovedgaarden tas i bruk som helårsbolig, ble det bygget gartnerbolig i parkens vestre del. En stor husholdning med mange tjenestefolk stilte krav til en produktiv kjøkkenhage,da man for det meste var selvforsynt også på en herregård på denne tiden.