• Portrett av prins Christian Frederik. Grå uniform (dvs. norsk uniform) m/grønn krave, 6 knapper, sølv epåletter, 2 ordener, 3 stjerner på høyre skulder.
    Photo: Eidsvoll 1814

Maleri

2 comments

• Som kurator for utstillingen Kongelige portretter i Norge 1814-2014 (Haugar Vestfold Kunstmuseum) fikk jeg nylig tatt en nærmere kikk på maleriet, også baksiden. Jeg har kommet frem til at portrettet av Christian Frederik med stor sannsynlighet er utført av Jacob Munch (1776-1839):

For det første har utførelsen av ansiktets detaljer, spesielt øynene og korketrekker-krøllene ved ørene, klare likheter med flere av Munchs øvrige portretter. Også lerretets vevemåte er forenlig med en datering omkring 1814. Nasjonalmuseets malerikonservator mente at portrettet viser spor av senere ukyndig restaurering / retusjering, som særlig gjør seg gjeldende i ansiktet og bakgrunnen. Dette kan forklare hvorfor portrettet tilsynelatende ikke holder samme kvalitet som Munchs øvrige malerier. Draktens detaljer røper imidlertid en grundig malerteknisk skolering.

Hypotesen styrkes ved at Munch var i kontakt med Christian Frederik ved flere anledninger i årene 1813-14 og at prinsen dessuten betraktet ham som Norges fremste portrettmaler. I et brev datert desember 1813 skrev Christian Frederik: "Capt Munck ventes nu her i Norge hvor han, uden Rivaler, vil kunne gjøre Lykke". Norges nye stattholder næret dessuten forhåpninger til at Munch ville kunne bedre kunstens begredelige situasjon i landet (Nils Messel: "Jacob Munch. Offiser og gentleman", Norge 1814, utstillingskatalog, Nasjonalmuseet 2014, s. 11). Dersom Christian Frederik skulle sitte modell for en profesjonell portrettmaler mens han befant seg i Norge, var Munch med andre ord den eneste opplagte kandidaten.

Under sitt opphold i København i 1813 fikk kunstneren i oppdrag å male Christian Frederiks sønn, Frederik Carl Christian. Så snart Munch vendte hjem til Norge våren 1814, dro han til Eidsvoll med det ferdige barneportrettet, som ble godt mottatt av den nyvalgte kongen og opphengt i Rikssalen.

I det aktuelle brystportrettet er Christian Frederik avbildet i den grå uniformen til Akershusiske skarpskytterregiment, som han ble sjef for ved sin ankomst til Norge i 1813. Epålettenes tre gullstjerner viser at han har generals rang. Stjernen til Danmarks fornemste orden, Elefantordenen, og Dannebrogsordenens sølvkors skinner på brystet.

Caroline Serck-Hanssen, kunsthistoriker ph.d., førstekonservator NMF

• Maleriet viser seg å være en kopi etter den tyske portrettmaleren Friedrich Carl Grögers (1766-1838) fremstilling av prinsen. Dette maleriet befinner seg for tiden på Rosenborg Slott. Portrettet i Eidsvollsgalleriet er imidlertid ikke av samme høye kvalitet, og er derfor sannsynligvis utført av en annen kunstner. Jacob Munch kan derfor ikke utelukkes.