I 1939 jobbet Olav Holtmon som trafikkdirektør for Det Norske Luftfartselskap, Fred. Olsen & Bergenske A/S.

Rob Mulder
31. okt. 2014

1

Bildet er trolig fra prøvetur med belastning i samband med levering av loket. Slike turer gikk Oslo Ø.-Movatn-Oslo Ø.

Hans-Ole Sveia
28. okt. 2014

1

Registreringen komplettert.

Thor Bjerke, NJM
27. okt. 2014

2

Registrering rettet.

Thor
23. okt. 2014

2

Personvogn er den iallfall. Fikk passasjeravdeling i 1943. Jeg reiste i denne passasjeravdelingen i sommer. Men det er også en konduktørvogn. Det kan nevnes at også rene konduktørvogner kategoriseres hos NSB som personvogner. Jfr. NSB sitt trykk nr. 745.

Hans-Ole Sveia
21. okt. 2014

3

Dette bilde er tatt av Thor Odegard Omjer.

Lars Omejer
20. okt. 2014

1

Tror dette er i Dalselv

Terje
19. okt. 2014

1

En av uthuggerne av minnesteinen er Knut Brudalen fra Borge i Fredrikstad. Han var anleggsarbeider ved Sørlandsbanen. Hans felt var tunnelarbeid.

Knut-Petter Elefskaas
16. okt. 2014

1

Toghallen med port nr.4, hadde navnet Lyntoghallen, etter navnet på togsettene som sto der. Brakka til høyre side ( med skråtak ), var tyskerbrakker som i mange år ble brukt som oppholdsrom for diverse avdelinger i Lodalen. min avdeling holdt til i den delen som er i bildet.

Ken Mederud
04. okt. 2014

1

Brøttum stasjon er ikke det den var, og her ser vi hvordan vi har rasert et av de viktigste knytepunktene for Brøtningene.. Posten lå også her i riktig gamle dager. Kanskje ikke så veldig rart når en vet at Jernbanen fraktet det meste. PAkkhuset er flyttet til Maihaugen, så det er bevart for Fremtida.

Lars Freng
30. sep. 2014

1

Elise Fuglesang Vågmo

Elise
19. sep. 2014

2

Fotograf er Bjørn Jakobsen. Bildet er tatt sensommeren 1992, like før min far, Knut Helmer Jakobsen (bildet) skulle pensjoneres. Han ville gjerne ha et bilde av de han hadde jobbet sammen med i nærmere 30 år. Det ble tatt enda et motiv, inne på verkstedet

Bjørn Jakobsen
15. sep. 2014

1

Min mormor, Anna Solveig Abrahamson, f 1882 i Kristiansand, (senere gift Bonde) besøkte, som 16åring, en av sine brødre Oslo. Broren var jernbaneingeniør, og mormor fikk derfor jobb på jernbanens tegnekontor. Der tegnet hun disse tallene som ble festet på jernbanevognene. Da jeg var ung, og tallene ikke skulle brukes mer, fikk mormor en tung pakke i posten. Den inneholdt de små tallene fra 0 til 9, og et stort 1.tall og 2-tall. Støpte jerntall med emalje. 3-tallet hadde da ikke vært i bruk på mange år, så det var ikke med i pakken. Det var også et brev med, fra en person som visste at mormor i sin tid hadde designet disse tallene. Hadde hun ikke fått disse tallene, ville hun nok aldri kommet på å fortelle meg historien. Jeg har tallene på veggen hjemme, og har alltid ønsket meg det store 3-tallet som betegnet tredjeklassevognene. Er det noen som kan få tak i et slikt 3-tall til meg? Da ville samlingen blitt komplett...
Mormor fortalte også at da hun jobbet på tegnekontoret fikk hun gratis billetter på jernbanen og kunne reise til fjells med Bergensbanen og gå på ski. Hun sydde seg da ullknickers, og gikk på ski i disse buksene mens alle andre damer gikk på ski i skjørt. Et eller annet sted har jeg et bilde av mormor iført denne skidrakten.

Ellen Bonde Ormestad
14. sep. 2014

1

Hei mitt navn er Thore Johnsen.
Tidligere ansatt ved Strømmens verksted /. Bombardier . Strømmen. (1986-1998)
Jeg har i disse tider startet opp en Facebook gruppe som heter Strømmens verksted / Bombardier .
Hensikten er å samle/ mimre om Bedriftens historie som har en stor betydning i Norsk jernbanehisorie.
I den anledning hadde det vært fint om vi kunne delt bilder og annen litteratur som finnes på digitalmuseum.no.

Mvh. Thore Johnsen
Tlf. 95072688

Thore Johnsen
12. sep. 2014

1

Dette bildet må vel være fra Dalatjenna i Valebø? Bildet er trolig tatt fra Lundeåsen.

Vegard
09. sep. 2014

1

Han som sitter i bakre avdeling er distriktsjef John Johnsen, Kristiansand d.

Carl Frederik Thorsager
01. sep. 2014

1

Hallo JVM
Lok 434 var en type 26c...
Dere finner den i damplokboka til Thor Bjerke & Co
Med vennlig hilsen
FInn G. Moe NMJ

Finn G. Moe NMJ
07. aug. 2014

1

Dette er vendesløyfa til linj 3 som Tronheim Sporvei trafikkerte.
Linje 3 ble nedlagt 20. november 1968. Som den første linjen som ble
lagt ned, den gikk fra Jernbanen til Singsaker.

Erland Gjermstad
05. aug. 2014

1

Dersom du vil vite mer om hendelsen, så vil du kunne finne noe om dette i en utgave av "NSB Tekniske medelelser" fra ca. 1935, dagspressen, samty i min artikkel i "På sporet" for en del år siden.

Hans-Ole Sveia
15. juli 2014

2

Vi har at bygningen ble flyttet til Bjørgesæter ca 1908.

Thor Bjerke, NJM
14. juli 2014

2

Finnes det en liste over omkomne?

Anders Bull
27. juni 2014

1

Dette er Jernbanebroen, undergangen på Frydenberg, Frydenberg Gymnas/Vidregående ligger bak broen til venstre i bildet. Meny og Arne Olsen billakkerer ligger der det hvite huset står i bakgrunnen.

Aage Dedekam
25. juni 2014

1