Min farfar Gustav Hanson drev et steinbrudd på Miland Han leverte bl.a stein til Norsk Hydro s administrasjonsbygg på Rjukan trolig i tiden 1910-1920 .Han hadde ingen kompressor men 20-30 mann med hammer og meisel . mange av disse var arbeidsinnvandrere fra Sverige hvor det var dårlige tider helt fra før 1900 . Da jeg engang besøkte steinbruddet som ligger ved en gård på Miland fikk jeg spørsmål og jeg var etterkommer av rallarane som satte barn på noen jenter i området. Jeg måtte svare at jeg visste ikke noe om at jeg har eller hadde noen slektninger i området . Farfar bodde i Holmestrand , og på den tiden reiste man ikke hjem hver weekend , Jeg vet ingenting om hvordan rallarane bodde i den tiden , Trolig oppholdt de seg i området i månedsvis av gangen . Kommunikasjonen var dårlig på den tiden og det var sikkert ikke så lukrativt å være rallar heller.så det hadde sikkert ikke verken tid eller råd til å reise ofte hjem. Farfar ble født i Skredsvik sokn ved Uddevalla ok kom til Norge ca 1900, og døde før jeg ble født. jeg ble født,. så jeg møtte han aldri
Mvh Einar Hanson i Grimstad

Einar Hanson
25. okt. 2014

1

Lok type 18c nr. 214.

Hans-Ole Sveia
24. okt. 2014

1

Skulle ønske et bilde som viser skipet iført orgn. navn og rederiflag,baug og skorstein, (Brødrene Olsen (A.Gowart Olsen) Stavanger.

Trygve Lende
24. okt. 2014

1

Aina Vollan (f.Mortensson) mykner reinskinn ved å dra dem over en kjetting.

Anders Haugen
24. okt. 2014

1

Bildet er tatt av treskjæreren Hans Sorken hemme hans verksted.

Anders Haugen
24. okt. 2014

1

En slik veksler har jeg. Den har vært tilknyttet Vik sentral i Sogn og Fjordane. Lite- og pent brukt. Har koblingskjema og bruksanvisning

Ragnar Mortensen
24. okt. 2014

1

Huset er "Elvarheim" og det er et sangkor som står der.

EGIL ARNT GUNDERSEN
24. okt. 2014

1

Dette er telefonlinjer.

Ragnar Mortensen
24. okt. 2014

2

Hotel Dalen i Tokke kommune. Ferdig i 1893. Er restaurert fleire gonger, den største restaureringa var ferdig i 1992, sidan har hotellet vore i drift, under forskjellige eigerar og driverar.

ÅKJ
24. okt. 2014

1

Bildet må være fra et senere tidspunkt. M/F Peter Wessel til høire og hun ble bygget i 1937.
Hilsen Jan Roar Ottersen, Sønderborg, DK. Tidligere Greåker.

Jan Roar Ottersen
24. okt. 2014

1

Vågslidtunellen, tidlegare Prestegårdstunellen, som gjeng under Kreklingdyrskar.

Ågot K. Jordstøyl
24. okt. 2014

1

bilde vises ikke

Abel
24. okt. 2014

Takk for tilbakemelding! Bildet er nå snudd riktig vei.

Norsk Teknisk Museum
24. okt. 2014

2

Våpenet er tydeligvis ombygd fra en gammel armbrøst.

Anders Haugen
24. okt. 2014

Det var spesielt å lese dette om Ove, som jeg var mye sammen med tidlig på 70-tallet. I den forbindelse husker jeg godt det første bildet jeg så hjemme hos ham - «St. Sebastians reinkarnasjon» som jeg er ganske sikker på var i 1970. Om han var 100 % ferdig med det den gang vet jeg ikke, både han og jeg var bare 17 år på den tiden. Som en kuriositet kan også nevnes at vi eksperimenterte frem en egen blanding for impregnering av lerretene han malte på. Som ansatt i malingsproduksjonen hos en fargehandel i Bergen hadde jeg litt enkel kunnskap om slike blandinger og Ove testet ut flere «produkter» som kom fra dette...:-)

Helge Hafstad
24. okt. 2014

3

Etter en smule forskning har jeg kommet fram til at båten må være Totenvik ex seiljakta Svalen.

Per Inge Høiberg
24. okt. 2014

2

Skipsfører Anders Pedersen, V. Sandøya (født 1847 - 1930.) førte bark Flora fra skipet ble bygget ved Verven, Staubo i 1871 til 1878.
Eidbo, Staubo skip og slekt gjennom 300 år utgitt 1992 av Dag Bakka jr.
Eidbo slektsregister utgitt 1921 av skipsfører Elling Hansen, Eidbo og overretssakfører Morten Perleff.

Lars H Eiding
23. okt. 2014

1

Navnet Ninabben er absolutt i bruk i Eidsvoll. Jeg er selv født og oppvokst i bygda og hørte ikke den pussige "y"-versjonen før i de senere år.

Trond Gundersen
23. okt. 2014

2