Avlang dåse i messing og kobber med avrundede hjørner. Hengslet lokk og bunn av messing, veggene av kobber.
På hver ende av lokket en portrettmedaljong, hvor det er gravert inn to skikkelser: Til venstre en mann med krone (Julius Cæsar) med innskriften "Voor Christi 45", til høyre en mann med bispehatt (Pave Gregor XIII) med innskriften "1482" [eg.1582]. De symboliserer innføringen av den julianske og gregorianske kalenderen, henholdsvis i 45 f.v.t. og 1582 v.t. At sistnevnte årstall er feilgravert forekommer på flere kalenderdåser. De to portrettene flankerer en kalender, i form av opprutet felt med tall og datoer. I de fire nederste ruter årstallet "1783".
På yttersiden av dåsens bunn er det gravert to tallskalaer på langs en horisontal midtakse. Den krones med en gravert portrettmedaljong av en mann med globus og passer samt innskriften "1497", som skal forestille den italienske oppdageren Amerigo Vespucci (1454-1512).
Photo:
Beer, Freia
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Avlang dåse i messing og kobber med avrundede hjørner. Hengslet lokk og bunn av messing, veggene av kobber.
På hver ende av lokket en portrettmedaljong, hvor det er gravert inn to skikkelser: Til venstre en mann med krone (Julius Cæsar) med innskriften "Voor Christi 45", til høyre en mann med bispehatt (Pave Gregor XIII) med innskriften "1482" [eg.1582]. De symboliserer innføringen av den julianske og gregorianske kalenderen, henholdsvis i 45 f.v.t. og 1582 v.t. At sistnevnte årstall er feilgravert forekommer på flere kalenderdåser. De to portrettene flankerer en kalender, i form av opprutet felt med tall og datoer. I de fire nederste ruter årstallet "1783".
På yttersiden av dåsens bunn er det gravert to tallskalaer på langs en horisontal midtakse. Den krones med en gravert portrettmedaljong av en mann med globus og passer samt innskriften "1497", som skal forestille den italienske oppdageren Amerigo Vespucci (1454-1512).
Photo:
Beer, Freia
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Avlang dåse i messing og kobber med avrundede hjørner. Hengslet lokk og bunn av messing, veggene av kobber.
På hver ende av lokket en portrettmedaljong, hvor det er gravert inn to skikkelser: Til venstre en mann med krone (Julius Cæsar) med innskriften "Voor Christi 45", til høyre en mann med bispehatt (Pave Gregor XIII) med innskriften "1482" [eg.1582]. De symboliserer innføringen av den julianske og gregorianske kalenderen, henholdsvis i 45 f.v.t. og 1582 v.t. At sistnevnte årstall er feilgravert forekommer på flere kalenderdåser. De to portrettene flankerer en kalender, i form av opprutet felt med tall og datoer. I de fire nederste ruter årstallet "1783".
På yttersiden av dåsens bunn er det gravert to tallskalaer på langs en horisontal midtakse. Den krones med en gravert portrettmedaljong av en mann med globus og passer samt innskriften "1497", som skal forestille den italienske oppdageren Amerigo Vespucci (1454-1512).
Photo:
Beer, Freia
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
Avlang dåse i messing og kobber med avrundede hjørner. Hengslet lokk og bunn av messing, veggene av kobber.
På hver ende av lokket en portrettmedaljong, hvor det er gravert inn to skikkelser: Til venstre en mann med krone (Julius Cæsar) med innskriften "Voor Christi 45", til høyre en mann med bispehatt (Pave Gregor XIII) med innskriften "1482" [eg.1582]. De symboliserer innføringen av den julianske og gregorianske kalenderen, henholdsvis i 45 f.v.t. og 1582 v.t. At sistnevnte årstall er feilgravert forekommer på flere kalenderdåser. De to portrettene flankerer en kalender, i form av opprutet felt med tall og datoer. I de fire nederste ruter årstallet "1783".
På yttersiden av dåsens bunn er det gravert to tallskalaer på langs en horisontal midtakse. Den krones med en gravert portrettmedaljong av en mann med globus og passer samt innskriften "1497", som skal forestille den italienske oppdageren Amerigo Vespucci (1454-1512).
Photo:
Beer, Freia
/
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum